woensdag 26 februari 2014

Karen Damen en Kistel Verbeke over nieuwe K3 Josje Huisman: 'Soms wéét je dat het klopt'


Vlak voordat K3 in nieuwe bezetting haar tournee aftrapt in de Elisabethzaal in Antwerpen, is de sfeer in het gebouw al uitgelaten.
Beneden zingt een schoolklas luidkeels MaMaSé, de nieuwe hit van het trio, om naadloos over te gaan in een ouder nummer: Oya Lélé. Peuters en kleuters rennen rond, vaak eindigend bij eenstand waar T-shirts, buttons, posters en toverlampen liggen uitgestald. "De nieuwe spullen zijn altijd het populairst", zegt een medewerker van Studio 100, het bedrijf achter de groep. "Maar de oude items gaan niet de prullenbak in."

Zo prijkt Kathleen Aerts op een snoeptrommel en een cd. Hoewel haar vertrek het einde van K3 had kunnen zijn, is het tegenovergestelde het geval: 3,5 miljoen Nederlanders en Belgen volgden op tv de finale van K2 zoekt K3 en in de week erna vlogen kaartjes voor de nieuwe tournee tien keer sneller over de toonbank dan voorheen.

Caitlin (7) uit Mortsel heeft een tekening voor Josje. "Josje Huisman is lief en zingt mooi", oordeelt ze. Anouck (5) uit Antwerpen moet er nog aan wennen dat een Hollandse de groep versterkt. "Wij waren voor Noa, de nummer twee uit het programma", zegt haar moeder. "Ze is Vlaams, dat past beter. We vonden ook dat ze beter kon zingen."

Maar als K3 het podium betreedt, is alle twijfel over 'de nieuwe' weg. Kinderen gillen, springen en rennen op en neer door gangpaden zodra MaMaSé klinkt. 'Joske', zoals sommige Vlamingen haar noemen, zingt het repertoire alsof ze nooit anders deed, met een licht Vlaams accent. "Ik heb spraaklessen gehad, zodat iederéén me kan verstaan", verklaart ze na afloop.

Dat Josje Huisman alle choreografieën glansrijk doorstaat, is niet gek. Ze is van origine danseres en danste met de Toppers en Gerard Joling. "Tijdens een optreden met Joling viel ik een keer van een trapje", zegt ze lachend. Daar valt haar enige blooper van vandaag – ze spreekt Karen Damen per ongeluk aan als Kristel Verbeke – bij in het niet. Vooraf had ze wel kriebels in de buik. "Maar die verdwenen toen ik het podium opstapte en de oorverdovende reacties uit het publiek hoorde."

"Kristel Verbeke en ik stonden onze tranen te verbijten", valt Karen Damen bij. "We waren zo blij dat we weer konden optreden. En we zijn blij dat iedereen Josje aanvaardt. We beseffen dat het anders had kunnen lopen. Maar mensen kwamen na afloop met spandoeken op haar af!"

Over de aanvankelijke teleurstelling bij sommige Vlamingen over de Hollandse toevoeging, zegt Kristel: "Mensen kunnen niet anders dan beamen dat Josje de sterkste kandidaat was." Ondanks het leeftijdsverschil – Josje is 23, Karen 34 en Kristel 33 – gaan ze met elkaar om alsof ze altijd al vriendinnen waren. Al bij de eerste ontmoeting was er een klik. Kristel: "We voelden direct: zij zou het kunnen worden. Het is net als met de liefde: soms wéét je dat het klopt."

Toch was de afvalrace geen doorgestoken kaart, benadrukt ze. "Het was heel spannend. Ik ben tijdens de opnames 5 kilo afgevallen." Sinds de finale is Josje Huisman een BN'er en een BV'er (bekende Vlaming). "Ik kan het nog steeds niet bevatten", zegt ze. "Overal lees ik mijn naam en ik hoorde dat de mensen die in mijn voormalige ouderlijk huis wonen 10 euro entree vragen om even te mogen kijken in mijn oude kamer. Ongelofelijk! Ik denk dat ik alles pas besef als ik terug ben in mijn huis in Amsterdam. Ik blijf daar wonen, maar zal ook een plek in Antwerpen creëren omdat ik daar vanaf nu vaak zal zijn."

Fans hoeven niet te vrezen dat Kristel Verbeke (moeder van twee dochters) en Karen Damen(in verwachting van haar eerste) over een paar jaar ook genoeg hebben van K3. Kristel: "We zitten nog vól ambitie!" Karen: "Josje Huisman is een verjongingskuur voor K3! Dit voelt zó goed dat ik denk: ah, man, doe er nog maar tien jaar bij!"

Op 23 oktober verschijnt een dubbel-cd van K3, met nieuw materiaal en oude hits opnieuw ingezongen door Josje Huisman. K3 is vanaf 17 tot en met 20 december te zien in Enschede, Rotterdam, Eindhoven, Amsterdam, Den Bosch, Groningen en Zwolle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten